29.06.2016
O B E C O S T R O V A N Y
O b e c n ý ú r a d v O s t r o v a n o c h, okres Sabinov
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
číslo: OZ X/2016 V Ostrovanoch dňa 9.6.2016
P O Z V Á N K A
Starosta obce Ostrovany, na základe § 13 ods. 4 písm. a) zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
o p a k o v a n e z v o l á v a
X. riadne zasadnutie Obecného zastupiteľstva v Ostrovanoch na deň
7. júla 2016 /streda/ so začiatkom o 18,00 hodine,
ktoré sa bude konať v priestoroch kultúrno-spoločenského centra pri Obecnom úrade v Ostrovanoch s týmto programom :
1/ Otvorenie
2/ Schválenie programu zasadnutia obecného zastupiteľstva
3/ Určenie overovateľov zápisnice a zapisovateľa
4/ Voľba návrhovej komisie
5/ Kontrola plnenia uznesení OZ od posledného zasadnutia
6/ Dopyty poslancov OZ podľa § 25 ods. 3 zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení
v znení neskorších zmien a doplnkov
7/ Podnety a návrhy od občanov
8/ Návrh na schválenie záverečného účtu hospodárenia obce za rok 2015
9/ Návrh VZN o odpadoch na území obce Ostrovany
10/ Prehodnotenie uznesení OZ
11/ Návrh na vytvorenie trvalého pracovného miesta pre sociálneho pracovníka obce
12/ Prerokovanie žiadosti právnických a fyzických osôb
13/ Rôzne
14/ Diskusia
15/ Závery z rokovania
16/ Záver
Ing. Cyril Revák v.r.
starosta obce
Obec Ostrovany, starosta obce
Obecnému zastupiteľstvu Na rokovanie dňa 30.6.2016
V Ostrovanoch Číslo programu rokovania : 8
Predkladá:
Ing. Cyril Revák, starosta obce
Návrh na uznesenie:
po prerokovaní
A. BERIE NA VEDOMIE
Stanovisko hlavnej kontrolórky k návrhu záverečného účtu hospodárenia obce za rok 2015
B. SCHVAĽUJE
B1. Záverečný účet hospodárenia obce Ostrovany za rok 2015
B2. Zaúčtovanie celého prebytku hospodárenia za rok 2015 vo výške 28 252,79 € do
rezervného fondu
C. ODPORÚČA
Vykonať, nezvislým audítorom, overenie riadnej účtovnej závierky k 31.12.2015
Predkladám poslancom OZ záverečný účet hospodárenia obce za rok 2015 na schválenie a to:
- plnenie rozpočtu za rok 2015 v príjmovej a výdavkovej časti,
- záverečný účet obce za rok 2015 - stanovisko HK k záverečnému účtu.
Odporúčam poslancom OZ preštudovať si predložené materiály a prípadné otázky, doplnenia a návrhy predložiť na rokovaní OZ.
Stanovisko
hlavného kontrolóra obce k Záverečnému účtu za rok 2015
V zmysle § 18 f ods.1 písm. c) zákona 369/1990 Z .z. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúce stanovisko k záverečnému účtu obce Ostrovany za rok 2015.
Stanovisko som vypracovala na základe predloženého návrhu záverečného účtu obce za rok 2015. Návrh bol zverejnený dňa 9.6.2016 na úradnej tabuli obce.
A. Východiská spracovania odborného stanoviska HK k návrhu Záverečného účtu obce
Pri spracovaní odborného stanoviska som vychádzala z posúdenia návrhu predloženého záverečného účtu obce Ostrovany za rok 2015 na základe dvoch hľadísk :
Zákonnosť predloženého návrhu záverečného účtu obce Ostrovany za rok 2015
Súlad so všeobecne záväznými právnymi predpismi
Návrh záverečného účtu obce Ostrovany za rok 2015 bol spracovaný v súlade so zákonom č. 583/2004 Z. z. podľa § 10 odsek 7) o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov a ostatných súvisiacich právnych noriem.
Súlad so všeobecne záväznými nariadeniami obce Ostrovany
Návrh záverečného účtu bol spracovaný v súlade s dokumentom – Zásady rozpočtového hospodárenia obce.
Dodržanie informačnej povinnosti zo strany obce Ostrovany
Návrh záverečného účtu bol verejne sprístupnený na úradnej tabuli obce v zákonne stanovenej lehote, t. j. najmenej 15 dní pred jeho schválením v súlade s §9 ods. 2 zákona o obecnom zriadení a s § 16 ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Dodržanie povinnosti auditu zo strany obce
Obec v zmysle §16 ods.3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy si splnila povinnosť dať si overiť účtovnú závierku podľa zákona o obecnom zriadení (§9 ods. 4).
B. Spracovanie záverečného účtu
Predložený návrh záverečného účtu bol spracovaný podľa § 16 odseku 5 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a obsahuje tieto údaje :
Ø Údaje o plnení rozpočtu v členení na bežný, kapitálový a finančné operácie v súlade s rozpočtovou klasifikáciou
Ø Bilanciu aktív a pasív
Ø Prehľad o stave a vývoji dlhu
Ø Údaje o hospodárení príspevkových organizácií v jej pôsobnosti
Ø Prehľad o poskytnutých dotáciách v členení podľa jednotlivých príjemcov
Ø Finančné usporiadanie so štátnym rozpočtom
Údaje o plnení rozpočtu boli spracované podľa rozpočtovej klasifikácie v zmysle opatrenia MF SR č. MF/010175/2004 – 42, ktorými sa ustanovuje druhová, organizačná a ekonomická klasifikácia, ktorá je záväzná pri zostavovaní, sledovaní a vyhodnocovaní rozpočtov územnej samosprávy.
Vzhľadom na to, že obec má viac ako 2 000 obyvateľov, má povinnosť zostavovať programový rozpočet. Hodnotenie plnenia jednotlivých programov obce však v záverečnom účte chýba.
1. Rozpočet obce na rok 2015
Základným nástrojom finančného hospodárenia obce je rozpočet, ktorý sa zostavuje podľa ustanovení zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Od roku 2009 je povinnosť pre obce a mestá, ktoré majú viac ako 2 000 obyvateľov zostavovať programový rozpočet. Tento rozpočet sa zostavuje na obdobie troch rokov, pričom prvý rok je záväzný a ostatné dva sú nezáväzné.
Rozpočet obce na rok 2015 bol schválený obecným zastupiteľstvom dňa 8.12.2014 uznesením č.6 ako vyrovnaný. Bežný rozpočet a finančné operácie boli zostavené ako prebytkové a kapitálový rozpočet ako schodkový. Celkové vybilancovanie schváleného rozpočtu zabezpečovali príjmy bežného rozpočtu.
|
Schválený rozpočet |
Upravený rozpočet |
Skutočné plnenie rozpočtu |
Príjmy celkom |
699 650 |
968 410 |
Rozpočtované : 878 402,50
Nerozpočtované : 8 822,91 |
z toho : |
|
|
|
Bežné príjmy |
523 650 |
968 410 |
Rozpočtované : 878 081,80
Nerozpočtované : 8 822,91 |
Kapitálové príjmy |
0 |
0 |
320,70 |
Finančné príjmy |
176 000 |
0 |
0 |
Výdavky celkom |
699 650 |
968 410 |
Rozpočtované : 874 447,80
Nerozpočtované : 13 309,52 |
z toho : |
|
|
|
Bežné výdavky |
350 830 |
431 490 |
Rozpočtované : 447 848,89
Nerozpočtované : 8 788,32 |
Kapitálové výdavky |
320 320 |
508 420 |
Rozpočtované : 398 134,91
Nerozpočtované : 4 521,20 |
Finančné výdavky |
28 500 |
28 500 |
28 464 |
Rozdiel |
0 |
0 |
3 954,70 |
2. Štruktúra príjmovej časti rozpočtu
Obec v roku 2015 dosiahla celkové príjmy vo výške 887 225,41 EUR, čím sa plánované príjmy splnili na 126,80 %. Bežné príjmy boli vo výške 886 904,71 EUR, čím sa rozpočet naplnil na 169,36 %, Kapitálové príjmy dosiahli výšku 320,70 EUR a finančné operácie boli nulové.
Predložený záverečný účet obsahuje rozbor plnenia v príjmovej a výdavkovej časti, pričom musím vytknúť zahrnutie nerozpočtovaných položiek do bežných príjmov a bežných výdavkov, ktoré patria do finančných operácií. Nerozpočtované kapitálové výdavky mali byť rozpočtované. Touto chybou došlo k skresleniu výsledku hospodárenia a celkové hospodárenie obce je tak schodkové, čo poukazuje na porušenie zákona č.583/2004 Z. z.
3. Bilancia aktív a pasív k 31.12.2015
Aktíva obce predstavujú obežný, neobežný majetok obce a časové rozlíšenie. Pasíva obce sú tvorené vlastným imaním, záväzkami a časovým rozlíšením. Údaje sú uvádzané a zostatkových hodnotách.
A K T Í V A
Názov |
ZS k 1.1.2015 v EUR |
KZ k 31.12.2015 v EUR |
Majetok spolu |
2 473 691,21 |
2 746 007,7 |
Neobežný majetok spolu |
2 106 971,53 |
2 370 428,60 |
z toho : |
|
|
Dlhodobý nehmotný majetok |
7 861,09 |
12 229,09 |
Dlhodobý hmotný majetok |
1 806 406,46 |
2 065 495,53 |
Dlhodobý finančný majetok |
292 703,98 |
292 703,98 |
Obežný majetok spolu |
366 719,68 |
375 579,10 |
z toho : |
|
|
Zásoby |
78,85 |
336,93 |
Zúčtovanie medzi subjektami VS |
0 |
0 |
Dlhodobé pohľadávky |
0 |
0 |
Krátkodobé pohľadávky |
31 214,41 |
28 726,96 |